آلانیا دل ری
آلانیا دل ری

شرایط زندگی در ترکیه و هزینه ها

اگر قصد مهاجرت دارید، بی شک به دنبال اطلاعات دقیقی از شرایط زندگی در کشورهای مد نظرتان هستید و این درست ترین کار ممکن است؛ چرا که قبل از برداشتن قدم های بزرگ زندگیمان عاقلانه ترین کار این است که بدانیم کجا قدم می گذاریم! آیا شرایط زندگی در مقصد مورد نظر ما با شرایط و خواسته های ما سازگار است. جمع آوری اطلاعات از کشوری که قصد مهاجرت به آن را داریم مارا از قبل برای شرایط پیش رو آماده میکند و کمک میکند که مهاجرتی آسان تر و با برنامه ریزی داشته باشیم.
در سالهای اخیر ترکیه یکی از مقاصد مهم مهاجرت برای بسیاری از مردم در سرتاسر جهان بویژه ایران بوده است، چرا که ترکیه با پیشرفت روزافزون در زمینه اقتصاد، جذب توریست و سطح زندگی توانسته است نظر بسیاری از علاقه مندان به زندگی در این کشور را به خود جلب کند.‌
در این مقاله سعی بر این است که آماری تا حد امکان جدید و دقیق از شرایط زندگی در ترکیه به شما ارائه شود تا بتوانید نگاه و تصوری ملموس تر به شرایط زندگی در این کشور داشته باشید.‌
با ما باشید با مقاله ای تحت عنوان: شرایط زندگی در ترکیه‌

با ترکیه بیشتر آشنا شویم

در بخش اول بررسی شرایط زندگی در ترکیه ابتدا باید ببینیم که ترکیه از نظر جعرافیایی چگونه کشوری است. ترکیه کشوری اوراسیایی در خاورمیانه است، که بخشی از آن در اروپا واقع شده و جزو توسعه یافته ترین کشور هاست که بر اساس نظام جمهوریت ایجاد شده است. این حکومت در سال ۱۹۲۳ به رهبری شخصی به نام مصطفی کمال آتاتورک بنا شد.
موقعیت جغرافیایی این کشور به این گونه است که از سه طرف به دریا راه دارد، از شمال به دریای سیاه، جنوب دریای مدیترانه و غرب دریای اژه راه دارد و این خود یک پوئن مثبت برای اقتصاد این کشور محسوب میشود، چرا که از نظر آب و هوایی، سفرهای تفریحی و جذب توریست، حمل و نقل و مراودات دریایی با کشورهای دیگر کمک زیادی به اقتصاد ترکیه میکند. ضمن اینکه به تازگی در ترکیه موفق به کشف گاز و نفت در دریای سیاه و مدیترانه شده است.
کشور های مجاور شرق ترکیه را ایران، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، و گرجستان، از سمت شمال غربی یونان و بلغارستان و  از سمت جنوب شرقی، کشور های سوریه و عراق تشکیل میدهند.
بزرگترین شهر ترکیه استانبول است، اما پایتخت این کشور شهر آنکارا میباشد.
این کشور زیبا همواره یکی از مقاصد اصلی توریست های داخلی و خارجی بوده است.‌

ترکیه کشوری با آب و هوایی متفاوت

به دومین بخش از بررسی شرایط زندگی در ترکیه خوش آمدید. بررسی آب و هوای ترکیه! ترکیه کشوریست با چند نوع آب و هوا؛ نواحی ساحلی که به دریای اژه و مدیترانه نزدیک است، دارای آب و هوای معتدل مدیترانه ای، نواحی هم مرز با دریای اژه دارای آب و هوای اقیانوسی، زمستان های خنک و مرطوب و تابستان نسبتا گرم میباشد. ناگفته نماند بیشترین میزان بارش باران در نواحی دریای سیاه است. خشک ترین مناطق ترکیه دشت مالاتیه و قونیه هستند. گرمترین ماه سال در ترکیه می و خشک ترین ماه جولای و آگوست میباشند. بصورت کلی ترکیه، کشوری نسبتا پر باران است که این شرایط جوی شرایط زندگی در ترکیه را برای علاقه مندان به آب و هوای معتدل دلپذیرتر می کند.‌

جمعیت ترکیه چقدر است؟

یکی دیگر از ملاک های بررسی شرایط زندگی در ترکیه، جمعیت این کشور و ترکم آن در اقصی نقاط کشور است. ترکیه یکی از کشور های پر جمعیت خاورمیانه میباشد، جمعیتی بالغ بر ۸۳ میلیون نفر! بر اساس پیش بینی مرکز آمار این کشور، ترکیه تا سال ۲۰۴۰ به جمعیتی بیش از ۱۰۰ میلیون نفر خواهد رسید. به این ترتیب که شهر های استانبول، آنکارا، ازمیر، بورسا و آنتالیا در رده های اول شهر های پر جمعیت این کشور هستند.
به صورت کلی جمعیت در مناطقی که کشاورزی، صنعت و تجارت رونق بیشتری دارد متمرکز تر است.ترک ها ۸۰ درصد جمعیت این کشور را تشکیل میدهند و ۲۰ درصد باقی مانده اقوام کرد و متفرقه میباشند که به تدریج در شرق و جنوب شرقی این کشور زندگی میکنند.
طبق آخرین سرشماری جمعیت ترکیه در سال ۲۰۲۱ ، جمعیت این کشور ۸۳ میلیون و ششصد و چهارده هزار نفر است که از این تعداد ۵۰/۱۳ درصد معادل چهل و یک میلیون و نهصد و پانزده هزار نفر را مردان و ۴۹/۸۷ درصد معادل چهل و یک میلیون و ششصد و نود هشت هزار نفر را زنان تشکیل میدهند.‌

جدول جمعیت کشور ترکیه در استان های مختلف این کشور:‌

جمعیت کشور ترکیه

فرهنگ مردم ترکیه چگونه است؟

شناخت فرهنگ این کشور، قطعا یکی از مهم ترین مبحث ها در بررسی شرایط زندگی در ترکیه است چرا که با زندگی در یک کشور در واقع در دل فرهنگ جامعه آن کشور، مجبور به تعامل با دیگران هستیم و این موضوع میتواند بز کیفیت زندگیمان تاثیر گذار باشد.قبل از اینکه وارد مبحث فرهنگ این کشور دموکراتیک شویم لازم است بدانیم مردم این کشور بسیار خونگرم، مهربان و مهمان پذیر هستند و مشترکات فرهنگی زیادی با مردم ایران دارند. ترکیه فرهنگ بسیار متنوعی دارد و علت آن چیزی نیست جز مهاجرت های فراوان، با فرهنگهای متفاوت از سراسر دنیا به این کشور.در واقع ترکیه تلفیقی از فرهنگ آسیایی و اروپایی است.

اشاره به برخی از آداب و رسوم مردم ترکیه

در این بخش از بررسی شرایط زندگی در ترکیه و در ادامه بحث فرهنگ مردم این کشور، به برخی از آداب و رسوم مردم ترکیه اشاره میکنیم:

یکی از مواردی که جز آداب و رسوم مردم ترکیه است، این است که زن بعد از ازدواج، نام خانوادگی همسرش را استفاده میکند.

برخلاف اروپایی ها ترک ها علاقه زیادی به طولانی شدن روابط خود دارند پس هرچه یک رابطه طولانی تر و عمیق تر باشد تعهدات و پایبندی نیز بیشتر میباشد.

همچنین تنوع زیادی در موسیقی و هنر ترکیه رشد پیدا کرده است به طوری که موسیقی این کشور ترکیبی از موسیقی سنتی ترکی، ایرانی، پاپ، آمریکایی و… میباشد.

مراسم خواستگاری در ترکیه به این شکل است که ابتدا دختر و پسر برای ازدواج توافق می کنند؛ سپس در مرحله دوم خانواده ها با هم آشنا می شوند و درباره مراسم عروسی تصمیم میگیرند.

بر خلاف آنچه در سریال های ترکی میبینیم ترکها با وجود آزاد بودن روابطشان از نظر قانون و فرهنگ، کاملا انسانهای محفوظ به حیایی هستند و سریالهایشان فقط برای سرگرمی است.‌

دین و مذهب مردم ترکیه

از دیگر موارد بررسی شرایط زندگی در ترکیه دین و مذهب مردم این کشور است. این کشور همواره خاستگاه ادیان مختلف بوده است و عمده مردم این کشور پر جمعیت سنی هستند. چیزی حدود ۴۷ میلیون! که ۱۸ میلیون آنها علوی، ۱ میلیون شیعه و ۷۵۰ هزار مردم این کشور پیرو ادیان دیگر یا بدون دین میباشند.
مسلمانان ترکیه اکثرا پیرو مذهب های اهل سنت هستند که در بین آنها حنفی‌ها بزرگترین گروه محسوب میشوند که عمدتاً در مرکز و غرب ترکیه زندگی میکنند. همچنین وجود مساجد و در کنار آن کلیساهای مختلف با معماری و زیبایی های خاص خود، حاکی از احترام مردم این کشور به ادیان مختلف است.‌

زبان مردم ترکیه

ترکیه نیز همچون دیگر کشور های دنیا دارای زبان خاص خودش است. زبان رسمی این کشور ترکی، و یکی از قدیمی ترین زبانهای دنیا است.
این زبان بی شباهت با ترکی آذری نیست، اما تفاوت این دو زبان از شباهتشان بیشتر است. ناگفته نماند تعدادی از مردم این کشور علاوه بر زبان ترکی با زبان های کردی که بیشتر در شرق و جنوب شرق سکونت دارند صحبت میکنند. اما رایج ترین زبان ترکی در ترکیه، ترکی استانبولی است‌.
اگر مایل به یادگیری زبان ترکی استانبولی هستید بهتر از نکاتی جهت یادگیری بهتر این زبان را بدانید. بدین منظور خواندن مقاله نکات مهم آموزش زبان ترکی خالی از لطف نیست.

همچنان میتوان اضافه کرد با رونق یافتن صنعت گردشگری در ترکیه زبان انگلیسی به صورت گسترده تری رشد پیدا کرده است.‌

ترکیه چگونه اقتصادی دارد؟

به مهم ترین مقوله در بررسی شرایط زندگی در ترکیه رسیدیم. اقتصاد ترکیه و هزینه های زندگی در این کشور!
باید گفت که مهم ترین منبع اقتصادی ترکیه گردشگری میباشد که سالانه سود و گردش مالی زیادی به همراه دارد. این کشور در طول سال چیزی حدود ۴۰ میلیون نفر گردشگر و توریست دارد. اما به طور کلی اقتصاد این کشور مدرنیته/سنتی، بر پایه کشاورزی بنا شده است و هر روزه رو به گسترش است، بطوریکه ۳۵% از نیروی کار این کشور در این زمینه مشغول به کار هستند.

به تازگی کشور ترکیه موفق به کشف منابع نفت و گاز در دریاهای سیاه و مدیترانه شده است و فعلا در حال آماده سازی زیر ساختهای لازم جهت استخراج آنهاست. بدیهی است با شروع استخراج این منابع طبیعی، اقتصاد کشور ترکیه را با مرحله جدیدی از رشد و شکوفایی روبرو خواهد کرد و این موضوع قطعا بر شرایط زندگی در ترکیه بی تاثیر نخواهد بود.
از محصولات مهم کشاورزی ترکیه، کتان، تنباکو، زیتون و… است و پوشاک هم یکی از مهم ترین محصولات صادراتی این کشور است. واحد پولی این کشور لیر میباشد.

یکی از مهم ترین اتفاقات در رابطه با واحد پولی ترکیه در سال ۲۰۰۵ میلادی را داد که بدلیل افت ارزش لیر و تورم زیاد دولت تصمیم گرفت که شش صفر از پول این کشور را حذف کند.

هزینه زندگی در ترکیه

در بخش بعدی از بررسی شرایط زندگی در ترکیه، به بررسی هزینه های زندگی در ترکیه میپردازیم. طبیعتا هزینه های زندگی در هر جایی از دنیا بستگی به شخص، محل و منطقه زندگی، نوع خوراک و پوشاک و… دارد. اما میانگین هزینه ی ماهانه زندگی در این کشور حدودا بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ لیر برای هر نفر (بدون در نظر گرفتن اجاره خانه) است؛ چیزی معادل ۱۲۰ تا ۱۷۰ دلار!
هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه رایگان است. هزینه های تحصیل در دانشگاه های خصوصی سالانه بین ۱۰۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ لیر و هزینه های تحصیل در دانشگاه های نیمه خصوصی سالانه بین ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ لیر می باشد البته میزان هزینه ها بستگی به نوع رشته، مقطع تحصیلی و نوع دانشگاه نیز میتواند داشته باشد.
 
ولی در یک نگاه کلی شرایط زندگی در ترکیه به ایران شباهت بیشتری دارد تا کشورهای اروپایی؛

پرداخت هزینه حمل و نقل و استفاده از وسایل نقلیه عمومی(انواع قایق، اتوبوس، مترو، و..) به دو صورت نقدی و الکترونیکی صورت میگیرد. در اینجا میتوان اضافه کرد هزینه ها اعم از حمل و نقل در شهر استانبول و آنکارا کمی گرانتر از شهر های دیگر است.

هزینه زندگی در ترکیه

بهترین شهر برای زندگی در ترکیه کجاست؟

اگر شما نیز قصد مهاجرت به کشور ترکیه را دارید و در حد بررسی شرایط زندگی در ترکیه هستید، طبیعتا این سوال در ذهن شما ایجاد شده است که کدام شهر از این کشور زیبا را برای زندگی انتخاب کنید که هم از لحاظ معیشتی و هم از لحاظ آب و هوایی برای شما مناسب باشد.‌

در درجه اول باید بدانید که تعداد معدودی از شهرهای ترکیه هستند که خارجیها آنها را برای زندگی انتخاب میکنند، شهرهایی که جاذبه ها، ظرفیتها و شرایط لازم را برای پذیرش و زندگی خارجیها دارند، شهرهایی مانند آلانیا، آنتالیا، آنکارا، ازمیر، استانبول و نهایتا یکی دو شهر دیگر…
اما بخش مهمی از جواب این سوال که کدام شهر ترکیه برای زندگی مناسب تر است، فقط به شما بستگی دارد! اینکه ما در زندگیمان به دنبال چه هستیم، علایق ما چیست و چه هدفی از مهاجرت داریم، تعیین میکند که کجا میتواند گزینه بهتری برای ما باشد. یکی شهرهای شلوغ را ترجیح میدهد، شاید به دلایلی مانند موقعیت های بیشتر شغلی و امکانات تفریحی بیشتر و برایش می ارزد که ترافیک و امنیت پایین تر آن را هم تحمل کند و دیگری از دود و ترافیک و شلوغی فراریست و به دنبال آرامش میگردد، یکی سرمایه گذاری برایش ملاک است و دیگری تفریح، یکی بودجه اش جای مانور بیشتر دارد و دیگری نه!…. خلاصه اینکه استفاده از تجربیات دیگران همیشه نمی تواند صد در صد راهنمای خوبی برای ما باشد و جه بسا شخصی که تجربه هایش را ملاک قرار میدهیم، علایق و ملاکهایش در رابطه با چیزی که ما درباره اش تحقیق میکنیم کاملا متفاوت باشد.
در رابطه با شهرهای ترکیه میتوانید اطلاعات بیشتری را در مقالات زیر مطالعه کنید:

کار در ترکیه

یکی از مهمترین نکاتی که در هنگام بررسی شرایط زندگی در ترکیه باید مد نظر داشت، مساله کار در ترکیه است، چرا که برای امرار معاش قطعا نیاز به یک منبع درآمد درست داریم.‌
مهم ترین نکته در رابطه با کار در ترکیه این است که در صورتی که شما اقامت کشور ترکیه را دارید، و نه شهروندی و تابعیت این کشور را، برای کار قانونی در این کشور نیازمند اخذ مجوز کار هستید. در ضمن از اقامت اولیه شما هم باید شش ماه گذشته باشد تا بتوانید مجوز کار دریافت کنید. در رابطه با مساله کار ، در مقاله جامعی تحت عنوان کار در ترکیه توسط تیم DelRey تهیه شده است که مطالعه آن را به شما توصیه میکنیم تا به اطلاعات کاملی در این زمینه دست پیدا کنید.‌

خرید خانه در ترکیه‌

در بررسی شرایط زندگی در ترکیه باید گفت که اولین مساله ای که بعد از مهاجرت به ترکیه با آن مواجه خواهید شد، محل اسکان شماست. در واقع شما در این رابطه دو گزینه دارید: اجاره خانه و یا خرید خانه که قطعا بنابه شرایط مالی و یا تصمیمات و برنامه هایی که برای زندگی خود در نظر دارید، یکی را انتخاب خواهید کرد. اما باید بدانید که خرید خانه و یا اجاره خانه در سرنوشت طولانی مدت شما در ترکیه تاثیر خواهد گذاشت، چرا که طبق قانون فعلی ترکیه، تنها خرید خانه است که نهایتا منجر به اخذ شهروندی و پاسپورت ترکیه خواهد شد؛ و با اجاره خانه تنها میتوانید اقامت ترکیه را دریافت کنید و هر ساله مجبور به تمدید آن هستید، ضمن اینکه شما با اقامت معمولی ترکیه تمامی حق و حقوق یک شهروند را نخواهید داشت و تنها اخذ تابعیت ترکیه است که به شما تمامی حق و حقوق یک شهروند را میدهد.‌
این مقوله بسیار مهم نیازمند مقاله مجزایی است تا شما را به اطلاعات بیشتری در این زمینه ها برساند. بنابراین به شما توصیه میشود مقالات نوشته شده تیم DelRey در رابطه با این موضوعات را مطالعه کنید:‌

‌خرید ملک در ترکیه
اخذ اقامت با خرید ملک در ترکیه
شرایط دریافت شهروندی و پاسپورت ترکیه با خرید ملک
تمام راههای اخذ شهروندی ترکیه‌
هزینه های اجاره ملک

شهرهای ترکیه

در رابطه با شهرهای مهم توریست پذیر و خارجی پذیر ترکیه باید گفت: شهر استانبول قلب اقتصادی ترکیه نام گرفته است، دلیل این نام گذاری به موجب موقعیت جغرافیایی خاص این شهر است. آنتالیا ، آلانیا و ازمیر نیز جز مهمترین شهرهای تفریحی، توریستی کشور ترکیه و اولین مقاصد گردشگران محسوب میشوند، چرا که این شهرها دارای مردم بسیار با فرهنگ و دوست داشتنی، آب و هوای معتدل با سواحل و تفریحگاه های زیبا و بافت تاریخی شهری جذاب هستند. این کشور دارای ۸۱ استان و ۳۷ امین کشور پهناور جهان است. بزرگترین شهر های ترکیه استانبول، آنکارا، ازمیر، بورسا، آدانا، آنتالیا میباشد که هر کدام جذابیت های منحصر به فرد خود را دارد. ناگفته نماند ۱۳ مکان در این کشور به ثبت جهانی رسیده اند.‌

زندگی در ترکیه چه معایب و مشکلاتی میتواند داشته باشد؟

شما برای مهاجرت، نیاز دارید که حتما قبل از اقدام به مهاجرت به این کشور اطلاعاتی درباره نحوه و شرایط زندگی در ترکیه، مردم آن و…داشته باشید تا بعدها دچار مشکل نشوید.

یکی از مشکلاتی که ممکن است مسافران خارجی و کسانی که به زبان انگلیسی صحبت میکنند با آن رو به رو شوند زبان است، به این ترتیب که اکثر مردم ترکیه نمیتوانند به زبان انگلیسی صحبت کنند.
همچنین علیرغم امنیت بالا در این کشور، عدم داشتن اطلاعات کافی و آشنا نبودن با رسم و رسوم رایج در این کشور میتواند دست افراد سود جو را برای کلاه برداری را باز بگذارد.

از دیگر مشکلاتی که ممکن است با آن رو به رو شوید بالا بودن هزینه مواد غذایی ،هزینه های درمانی و هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی میباشد که بهتر است برای مواجه نشدن با این موارد از قبل برنامه ریزی درست و هدفمندی داشته باشیم.

شرایط زندگی در ترکیه

دانستنی های جالبی در رابطه با ترکیه

✔ ترکیه یکی از کشورهای پر بازدید دنیا است که در این بین رتبه ششم را به خود اختصاص داده و ۳۷ امین کشور پهناور جهان است. لذا افراد زیادی حتی اقدام به اخذ اقامت توریستی ترکیه می نمایند.

✔ در این کشور بیش از ۸۰ هزار گونه جانوری وجود دارد، این در حالیست که در کل اروپا ۶۰ هزار گونه جانور زندگی میکنند.

✔ مردم ترکیه عاشق صبحانه هستند و آن را برای شروع روز ضروری میدانند به طوریکه فرقی نمیکند روز تعطیل باشد یا معمولی، ترک ها حداقل ۲۰ دقیقه را صرف خوردن صبحانه میکنند.

✔ شهر استانبول تنها شهریست در دنیا که در دو قاره آسیا و اروپا میباشد.‌

سعی تیم DelRey بر این است که با بروز رسانی مرتب این مطلب شما را هرچه ملموس تر با شرایط زندگی در ترکیه آشنا کنید.‌ در صورت نیاز به داشتن اطلاعات بیشتر، میتوانید با مشاورین مجرب ما در تماس باشید.

سوالات متفاوت

خیر، اقتصاد ترکیه علاوه بر گردشگری، برپایه کشاورزی، صادرات پوشاک و میوه است و بتازگی کشف نفت و گاز که هنوز به مرحله استخراج نرسیده است.‌

 استانبول، ازمیر، آنتالیا، آنکارا، آلانیا

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. با درود بر شما تعريف خوب و منصفانه اي از تركيه بزرك و اين كشور خيلي متنوع ارائه داديد, و به جرات ميشه گفت: تركيه جايست كه براي همه ادمها و سليقه هاي گوناگون دوست داشتني و جذابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با کارشناس DelRey